Gjennom skoleåret inviteres nyankomne elever fortløpende til kartlegging på Språksenteret. På grunnlag av kartleggingen, anbefaler Språksenteret hvor den enkelte elev best får ivaretatt sitt opplæringsbehov; av nærskole eller i innføringstilbud.
- Henvisning til kartlegging foregår ved at foresatte henvender seg til nærskolen, som fyller ut registrering av nyankomne elever som er å finne under skjema og rundskriv på TAVLA. Det anbefales å bruke tolk, slik at registreringen blir mest mulig korrekt. Innsendt skjema fungerer som en direkte bestilling av tid til kartlegging på Språksenteret.
- Nærskolen informerer foresatte om at de vil motta en SMS fra Språksenteret, med bekreftelse på innsendt registrering og innkalling til kartlegging.
- På bakgrunn av opplysningene i registreringsskjemaet, avgjør Språksenteret hvilken kartlegging det er hensiktsmessig å invitere den enkelte eleven til.
- Språksenteret bestiller tolk til kartleggingen ut fra opplysninger gitt i registreringsskjemaet.
- Kartleggingen varer vanligvis i to timer og foregår på Språksenteret.
- Foresatte følger eleven og sørger for at eleven har med mat og drikke.
- I etterkant av kartleggingen vil foresatte motta beskjed om anbefalt opplæringstilbud via SMS.
Innhold i kartleggingen
Målet med kartleggingen er å få informasjon om elevens skolefaglige bakgrunn, språklige og faglige styrker, interesser og opplæringsbehov. Resultatene fra kartleggingen skal brukes som et utgangspunkt for å tilpasse opplæringen og gi et grunnlag for å vurdere hvor eleven best får ivaretatt sine behov. Kartleggingen gjennomføres med tolk, på elevens sterkeste språk. Dette for å sikre likeverdig kommunikasjon og sørge for at eleven får mulighet til å vise kunnskaper og ferdigheter.
Kartleggingen vil blant annet omfatte:
- samtale om elevens interesser og skolefaglige bakgrunn
- vurdering av elevens språk, lese- og skriveferdigheter
- vurdering av ferdigheter i matematikk
- vurdering av elevens kunnskaper knyttet til sentrale mål i læreplaner for fag etter Kunnskapsløftet
- vurdering av elevens ferdigheter i engelsk
- ved behov: en vurdering av elevens læreforutsetninger
Etter kartleggingen
Dersom eleven skal starte i et innføringstilbud, sørger Språksenteret for skoleplass på en mottaksskole. I tilfeller hvor Språksenteret anbefaler opplæring ved nærskolen, eller hvor foresatte takker nei til innføringstilbud, skal nærskolen legge til rette for å gi tilpasset opplæring.
Språksenteret utarbeider en pedagogisk rapport på grunnlag av kartleggingen. I henhold til arkivrutiner for WebSak, sender Språksenteret den pedagogiske rapporten til foresatte, nærskolen og opplæringsstedet.
Inntak til opplæringstilbudene for nyankomne minoritetsspråklige elever
Inntak og oppstart til de ulike tilbudene skjer etter at elevene har vært til kartlegging på Språksenteret, og fortløpende gjennom hele skoleåret.