Svømming

  • Eleven har svømming 1 time annenhver uke.
  • Det er tid til skift og dusjing før og etter svømmeopplæringen.
  • Eleven må ha med badetøy, badehette, håndkle og såpe.
  • Svømmeopplæringen gjennomføres av erfarne og godkjente svømmeinstruktører.
  • En assistent fra Språksenteret er med i badet og passer på elevene i garderoben og svømmehallen.
  • Språksenteret skal legge til rette for at alle elever deltar på svømmingen, og godtar derfor ekstra bekledning under svømmingen. I tillegg kan vi legge til rette for at eleven skal kunne dusje og skifte adskilt fra de andre elevene ved behov.

Ti tips for å gjøre deg til en bedre svømmer

Det er mange ting som man kan gjøre for å svømme bedre. Dette er en liste med 10 gode tips som kan hjelpe deg til å bli bedre på svømming og slik gjøre at du får mer glede av tiden du bruker i vann. Det første trinnet er å komme deg til bassenget – få deg ut av hjemmet eller på kontoret og ut i vannet. Når du har gjort det det, så kan du begynne på Norsk svømmeforbunds liste med gode svømmetips!

  1. Svømme ofte
  2. Svøm med best mulig teknikk
  3. Gjør teknikkøvelser/drills som en del av hver svømming trening
  4. Gjør noen utfordrende svømmeøkter
  5. Gjør den rolige svømmingen rolig
  6. Øv på strømlinjeformer i svømmingen og i fraspark fra veggen
  7. Se etter og noter deg forbedringer
  8. Bruk en badedrakt/badebukse laget for trening
  9. Få noen til å se deg svømme
  10. Bruk svømmeføtter av og til (eller annet utstyr)

Kilde: www.svomlangt.no

Kompetansemål etter Kunnskapsløftet

4. trinn, mål for opplæringa er at eleven skal kunne: 

  • vere symjedyktig ved å falle uti på djupt vatn, symje 100 meter på magen, og undervegs dykke ned og hente ein gjenstand med hendene, stoppe og kvile i 3 minutt (imens flyte på magen, orientere seg, rulle over, flyte på rygg), så symje 100 meter på rygg og ta seg opp på land

7. trinn, mål for opplæringa er at eleven skal kunne: 

  • utføre grunnleggjande teknikkar i symjing på magen, på ryggen og under vatn vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og  gjennomføre sjølvberging i vatn

10. trinn, mål for opplæringa er at eleven skal kunne:  

  • utføre varierte symjeteknikkar og kunne symje ein lengre distanse basert på eiga målsetjing
  • forstå og  gjennomføre livberging i, på og ved vatn ute i naturen

Kilde: Utdanningsdirektoratet