Kartlegging av skolebakgrunn for nyankomne elever på 3. - 10. trinn
Innhold i kartleggingen
Målet med kartleggingen er å få informasjon om elevens skolefaglige bakgrunn, språklige og faglige styrker, interesser og opplæringsbehov. Resultatene fra kartleggingen, skal brukes som et utgangspunkt for å tilpasse opplæringen, og gi et grunnlag for å vurdere hvor eleven best får ivaretatt sine behov. Kartleggingen gjennomføres med tolk, på elevens sterkeste språk. Dette for å sikre likeverdig kommunikasjon og sørge for at eleven får mulighet til å vise kunnskaper og ferdigheter.
Kartleggingen vil blant annet omfatte:
- samtale om elevens interesser og skolefaglige bakgrunn
- vurdering av elevens språk, lese- og skriveferdigheter
- vurdering av ferdigheter i matematikk
- vurdering av elevens kunnskaper knyttet til sentrale mål i læreplaner for fag etter Kunnskapsløftet
- vurdering av elevens ferdigheter i engelsk
- ved behov: en vurdering av elevens læreforutsetninger
Opplæringstilbud for nyankomne elever
Inntak og oppstart til de ulike opplæringstilbudene skjer fortløpende i løpet av skoleåret.
Alfabetiseringsgruppene er for elever som er helt i startfasen av sin lese- og skriveutvikling. Elever som blir anbefalt å starte i en alfabetiseringsgruppe kan ha ingen, kort eller fragmentert skolegang, og de er på et begynnernivå i de fleste fag.
Mottaksgruppene er for elever som kan lese og har utviklet en viss språk- og fagkompetanse, men kan mangle sentrale kunnskaper og skolefaglige begreper. Elever som blir anbefalt å starte i en mottaksgruppe kan ha kort eller usammenhengende skolegang, eller ha en skolegang der opplæringen skiller seg fra opplæringen i norsk skole.
Intensiv norskopplæring ved Språksenteret anbefales for elever i 5.-10. trinn som har aldersadekvat skolebakgrunn. Elevene har gode muntlige og skriftlige språkferdigheter. Elevenes fagkompetanse på førstespråket kan gi gode forutsetninger for å tilegne seg norsk fagspråk. De fleste elevene i målgruppen kan mer enn ett språk og har utviklet gode språklæringsstrategier. Elever som blir anbefalt intensiv norskopplæring bør være motiverte og ønske å følge et intensivt opplæringstilbud, hvor de må gjøre en stor egeninnsats.
Skoletilbud ved nærskolen tilbys elever som har lært tilstrekkelig norsk til å følge ordinær opplæring, og til elever som av andre grunner vil bli best ivaretatt på nærskolen.